AC Materials maakt deel uit van de Square Group en is in het Gentse actief op twee sites: in Wondelgem en Desteldonk. De kernactiviteiten zijn het recycleren van bouw- en slooppuin, het verkopen van granulaten gerecycleerd of van natuurlijke oorsprong, de productie van funderingsproducten, het leveren en pompen van stortklaar beton en het leveren van stapelblokken in beton.
Noem dit gerust een circulair bouwbedrijf, want ze geven puin een tweede leven. Jean-Marie de Buck, CEO: “We gaan de twee sites van Wondelgem en Desteldonk tegen eind 2021 samenbrengen op het Kluizendok en er één groot recyclagecentrum maken. In Wondelgem moesten we sowieso verhuizen door de werken aan de R4 (er komt een grote verkeerswisselaar en op- en afrittencomplex, red.). In onze zoektocht naar een nieuwe locatie wilden we aan de R4-as blijven en watergebonden zijn, want in de nabije toekomst zal er nog meer multimodaal vervoerd worden. We streefden ook naar een locatie waar we onze industriële recyclageactiviteiten met voldoende ruimte kunnen uitvoeren, met respect voor stof- en lawaainormen, welteverstaan. Het Kluizendok vormt de ideale site. We gaan nu 15 hectare ontwikkelen vanaf februari 2021. Op dit moment is de omgevingsvergunning volop in behandeling, vanaf het begin van het derde kwartaal in 2021 hopen we operationeel te zijn. De totale investering bedraagt 8 miljoen euro.”
Recyclagecentrum
De fusiehaven is een belangrijk centrum voor recyclage. Waar er industriële activiteiten zijn, komt er op een bepaald moment immers recyclage om de hoek kijken, zowel naar het verwerken van producten die in de havencommunity gebruikt worden, als naar hergebruik. Daarenboven is stad Gent via de R4 vlot bereikbaar. De Buck: “Wij zijn een bron van secundaire grondstoffen voor betoncentrales en aannemers. Niemand wil bij wijze van spreken onze activiteiten in zijn achtertuin hebben, maar het moet wel gebeuren. In het Kluizendok zal de grote oppervlakte ons toelaten om steeds fijner – lees: zo zuiver – mogelijk beton-, baksteen- en asfaltpuin te recycleren waardoor we meer toegevoegde waarde kunnen geven aan de recyclagestromen. Daardoor vermijden we ook het gebruik van nieuwe grondstoffen. De volgende twintig jaar zal er ook veel oud isolatiemateriaal binnenkomen dat zal moeten verwerkt worden, een grote uitdaging.”
Al hun machines zullen in de nabije toekomst elektrisch draaien, in plaats van op dieselgeneratoren. “Enkel naar transport, wielladers en kranen toe, zijn er nog geen elektrische alternatieven, we testen wel met hybride kranen. We willen sterk inzetten op de reductie van CO2. Bedrijven begrijpen dat ze zich moeten aanpassen en de kaart van CO2-reductie moeten trekken voor de komende jaren. Hopelijk volgt de politiek diezelfde trend.”